NÁHRADNÍ PLNĚNÍ:

Infrasauna

Infrasauna je výborným prohřívacím médiem před masáží, ovlivňuje metabolismus a obranyschopnost, zvyšuje fyzickou a psychickou pohodu. Mohou ji používat i lidé, kteří již mají nějaké zdravotní obtíže, protože teplota zde je nižší než v klasické sauně a lze ji předem nastavit.

V posledním čtvrtstoletí prováděli čínští a japonští výzkumníci rozsáhlá bádání, která se týkala právě terapie infračerveným zářením. V Japonsku dokonce vznikla Infračervená společnost, kterou tvoří týmy lékařů a fyzioterapeutů, kteří provádějí v oblasti infračerveného záření hlubší výzkum a jednoznačně pozitivní vliv těchto paprsků na lidský organismus potvrzují.

Největší rozvoj po stránce ekonomické zaznamenaly infračervené lampy s vlnovou délkou o rozsahu 2-25 mikronů, které se objevily na trhu především v Evropě, Austrálii a na Východě. Bylo prodáno přibližně 700 tisíc ITS pro zdravou regeneraci těla a dalších 30 milionů lidí připustilo léčbu infračervenými paprsky. Němečtí terapeuti se nezávisle na tom zaměřili na metodu kompletní léčby lidského organismu infračerveným zářením.

1. Zvyšuje roztažnost kolagenových tkání

  • Jestliže zahřejeme lidskou tkáň na teplotu 45 °C a posléze protáhneme, vystavíme ji neelastickému residuálnímu prodloužení o 0,5-0,9 %, které trvá i po ukončení protahování. K tomuto jevu však nedochází za klasické tělesné teploty; přitom 20 protahovacích sezení může vést k prodloužení délky tkáně až o 18%.
  • Tento efekt je velmi důležitý právě při práci s klouby, s ligamenty, šlachami, fasciemi a synoviálními tkáněmi, které byly jakýmkoli způsobem poškozeny - důležité je zde prohřátí tkáně, jelikož celý proces protahování je při teplotě 45 °C pro protahovanou tkáň mnohem méně namáhavý než podobné protahování při klasické teplotě.
  • Výše citované experimenty jasně ukazují, že aplikace infračerveného záření společně s protahováním či pohybovým cvičením zajišťuje daleko větší residuální prodloužení tkáně, než by tomu bylo za klasické tělesné teploty. Toto bezpečné protahování je velmi důležité pro profesionální sportovce, jelikož minimalizuje dobu jejich rekonvalescence po úrazech na minimum.

2. Snižuje tuhost kloubů

  • Lékařské výzkumy ukazují snížení tuhosti kloubů při prohřátí tkáně na 45 °C až o 20 %, týká se to především revmatoidních kloubů prstů. 

3. Snižuje svalový spasmus

  • Používáním infračerveného tepla dochází ke snižování svalového spasmu, pokud vznikl na základě kosterního, kloubního či neuropatologického poškození. Tohoto účinku je zřejmě dosaženo působením na primární i sekundární afferentní nervy a na Golgiho tělíska ze strany míšních buněk. Výsledky obou těchto mechanismů nám ukazují, že jejich maximální výkon je možný právě v rozmezí terapeutické teploty, které lze dosáhnout infračerveným zářením.

4. Snižuje bolesti

  • Výzkumy dokazují, že teplo snižuje senzitivní práh bolesti přímo na volných nervových zakončeních  nebo na periferních nervech. Jedna dentální studie uvádí příklady opakované aplikace tepla, která nakonec vedla až k celkové ztrátě nervové odpovědi na bolest způsobenou zubní dření. Je to zřejmě způsobeno tím, že teplo může vést ke zvýšení produkce endorfinů a k uzavření tzv. Melzack a Wall spinálních vrátek - je známo, že oba tyto efekty zmírňují bolest.

5. Zvyšuje průtok krve

  • Zahřívání jednotlivých částí těla má za následek reflexně modulovanou vasodilataci ve vzdálených partiích, přesto ale nedochází ke změně centrální teploty těla. Zahříváme-li svaly, zvýší se průtok krve tak, jak jsme tomu zvyklí při cvičení.
  • Zvýšení teploty způsobuje i zvýšení průtoku krve a dilataci přímo v kapilárách, arteriolách a venulách, dochází k tomu zřejmě působením přímo na jejich hladkou svalovinu.
  • Celotělní hypertermie a následující vyšší teplota tělního jádra ještě více zvyšují vasodilataci, a to i přes snížení hypotalamické aktivity, která vede ke snížení napětí na arteriovenózních anastomózách. Vasodilatace je rovněž vyvolávána axonálními reflexy, které mění vasomotorickou rovnováhu.

6. Rozkládá zánětlivá ložiska, edémy a výpotky

  • Zvýšené periferní prokrvení způsobuje transport nutný ke snižování edémů, což pomáhá zastavit záněty, snižuje bolest a urychluje hojení.

            "Mnoho z nás pravidelně běhá, abychom trénovali náš kardiovaskulární systém, a ne abychom získali velké stehenní svaly. Pravidelné používání kabiny má podobnou kardiovaskulární zátěž a může být co se týká zvyšování kardiovaskulární kondice a spalování kalorií stejně efektivní jako pravidelné cvičení."

    (Journal of the American Medical Association, 7. srpna 1981)